Onderzoeks conclusies

Voor mijn project ben ik ooit begonnen met een theoretische onderzoeksvraag en naar aanleiding van die vraag heb ik een artistieke vraag geformuleerd. Nu is het inmiddels bijna tijd voor het eindexamen en dat betekend dat ik mijn onderzoek ook moet afronden. Mijn theoretische onderzoeksvraag was:

Wat voor invloed hebben moderne dating applicaties op mijn generatie?

Onderzoek proces

Ik heb hier geprobeerd een antwoord op te vinden door interviews af te nemen, een vragen lijst online te zetten, naar andere makers te kijken en vooral ook door naar mijzelf te kijken. Wat mij enorm opviel in de interviews en ook als ik naar mezelf ben gaan terug kijken is dat dating applicaties ondanks dat ze best vaak hele mooie dingen teweeg brengen ze toch een bepaalde onrust met zich mee brengen. Oké maar wat veroorzaakt die onrust dan? Is het het feit dat we niet weten of diegene tegen wie we praten wel echt is, of heeft het meer te maken met het feit dat bijvoorbeeld Tinder vaak op de lust van de gebruiker blijkt in te spelen?

Nee het ging mij vooral om de Tinder gebruikers die het platform gebruiken in de hoop er wel een relatie aan over te houden. Maar wat was dan die dualiteit van die dating apps waar ik het zo graag over wilde hebben. Om dit uit te zoeken ben ik testjes gaan doen. Die testjes gingen vaak wel over een dualiteit, bijvoorbeeld de dualiteit van echt en niet echt op een digitaal platvorm, of over de dualiteit tussen onze fysieke en digitale verschijningen als op het daten aankomt.

Door die verschillende thema’s aan te snijden met testjes ben ik uiteindelijk erachter gekomen dat het bij mij ging om het volgende:

Het  enorme aanbod op een online platform schept de illusie misschien wel de perfecte match te kunnen vinden, wat in contrast staat met die altijd niet perfecte ontmoeting.

Concept

Met deze kern ben ik vervolgens aan de slag gegaan. Ik wilde dit gevoel, deze dualiteit overbrengen. Daarvoor wilde ik mijn deelnemer in een situatie zetten doormiddel van een interactieve ervaring. Ik heb toen een concept bedacht waarbij deelnemers zich aanmelden voor een fictieve applicatie genaamd Yours Truly. Deelnemers schrijven zich in via de website en moeten een profiel invullen. Ze krijgen naar aanleiding van dit profiel een match waarmee ze mail contact krijgen. Na een mailtje of 8 a 9 komt hun match met het voorstel om af te spreken. De date die de deelnemer vervolgens heeft is een date met een actrice die zich voordoet als de match van de deelnemer. Tijdens de date die ook echt in een café plaatsvind hebben zowel de actrice als de deelnemer een applicatie op hun mobiel van Yours Truly die live instructies geeft tijdens de date. Het motto van Yours Truly is namelijk:

‘De liefde van je leven vinden was nog nooit zo makkelijk’

De date verloopt best soepel met het aantal tips die de deelnemer krijgt, maar na een tijdje begint de actrice een rare tik bloot te geven, bijvoorbeeld een hele overdreven lach. Iedereen heeft wel een imperfectie waar hij of zij niks aan kan doen, deze tik is bedoeld om de deelnemer in twijfel te brengen over of de match die hij tegenover zich heeft zitten wel de goeie match is voor hem. Op dat moment krijgt de deelnemer een bericht op de Yours Truly applicatie over het feit dat hij een nieuwe match heeft! die beter overeenkomt met zijn wensen. Terwijl hij nog aan het daten is met zijn match krijgt hij een persoonlijk berichtje van zijn tweede match. Ze vind het leuk hem een keer te ontmoeten. Na een tijdje stuurt de tweede match een bericht met dat ze op haar app ziet dat de deelnemer in hetzelfde café als haar zit en dat hem komt opzoeken. Dit is het moment waarop de tweede actrice naar de date van de deelnemer loopt en verbaasd reageert op de date. Nu is het aan de deelnemer om zich te verdedigen, geeft hij de app de schuld of zichzelf, en bied hij zijn excuses aan of probeert hij er nog het beste van te maken?

Onderzoek conclusies

Deze doorloop heb ik de afgelopen weken flink getest en aangescherpt. Een aantal bevindingen die ik heb gedaan naar aanleiding van die test waren:

Deelnemers miste in de eerste variaties het gevoel dat ze tijdens het inschrijvingsproces invloed hadden.

Dit kwam omdat hun keuzes en acties lastig waren om terug te koppelen. Het inschrijf proces was eerst veel op uiterlijk gefocust, maar omdat ik geen 10 actrices heb klaarstaan was dat moeilijk terug te koppelen. Nu heb ik het inschrijf proces meer op innerlijk gefocust waardoor ik de actrice op de keuzes van de deelnemer kan laten anticiperen.

De tweede match kwam te onverwachts voor de deelnemer als hij tijdens zijn date hiervan bericht krijgt. Vooral omdat je tot aan de date maar 1 gezicht hebt gezien en dat is die van je eerste match.

Om dit op te lossen heb ik in het inschrijf proces een ranking gedeelte verwerkte waarbij je een aantal vrouwen op een schaal van 1 tot 5 moet moet beoordelen. Hier zitten ook de matches tussen die de deelnemer later tijdens zijn date terug ziet. Dit sluit overigens ook meteen meer aan bij de kern van wat ik wilde overbrengen, dat enorme aanbod aan potentiële partners.

Om je als deelnemer een connectie te voelen met je date is het belangrijk dat zij ook als een deelnemer overkomt

Om dit te bereiken kan de actrice bijvoorbeeld benoemen dat ze de applicatie heeft gebruikt, het eng en spannend vind. Maar het werkte ook goed als ze deed alsof ze instructies kreeg via de Yours Truly app.

Het tempo en de verwoording van de instructies tijdens de date moeten goed afgestemd zijn om de opbouw te creëren die ik voor ogen heb.

De instructies die de deelnemer krijgt mogen vooral in het begin best specifiek zijn, zo kan de deelnemer zich langzaam gaan ontspannen. Het tempo in het begin is ook erg rustig qua berichtgeving. Dan werkt het goed om langzaam het tempo op te voeren en de instructies ook wat vrijer te maken qua invulling. Zo kan de deelnemer ook wat meer eigen inbreng hebben. Een voorbeeld is: “Vertel een iets grappigs of gênant over jezelf”. Per deelnemer is het wel belangrijk in te schatten of ze om kunnen gaan met hele open instructies of niet.

Een spellingfout of te lang zoeken naar een goed formulering voor de instructies tijdens de date kan toch net even de illusie verbreken.

Hiervoor heb ik uiteindelijk bedacht dat ik een aantal routine instructies heb die ik in een word bestand heb staan. Deze kan ik dan kopiëren en meteen doorsturen. In een Word bestand kun je alle woorden veranderen met één commando. Dit betekend dat ik overal de ‘placeholder’ naam kan vervangen met de naam van de deelnemer die op dat moment in de ervaring zit.

De applicatie moet goed afgestemd zijn en waterdicht.

Dit klinkt natuurlijk heel logisch, maar in de praktijk merk je dat een mobiele telefoon natuurlijk connectie heeft met de buitenwereld en er daarom allerlei ruis kan ontstaan tijdens de ervaring. Daarom moet de applicatie ten eerste scherm vullend zijn zodat er geen afleiding is. Daarnaast wil je natuurlijk dat er een goede connectie is zodat je nooit de regie verliest. En de applicatie moet goed lopen, daarom moet hij niet al te ingewikkeld zijn. Het is meer alleen een soort tweede scherm met vrij weinig interactie mogelijkheden. De enige interactie die ik tot nu toe nog in zou willen hebben is dat de deelnemer ja of nee kan antwoorden op een bericht die de deelnemer een vraag stelt verder niks.

Het einde van de date was nu redelijk abrupt en sloeg ook net niet aan op de kern die ik over wilde brengen. Hoe zorg ik dat het einde wel klopt?

Doordat er een tweede actrice bijkwam werd het voor de deelnemer veel meer een verhaal over onmacht en over of je jezelf uit zo’n situatie kan praten. Terwijl ik vooral wilde dat het gaat over dat aanbod van zo’n applicatie. Nu was het zo dat er een driehoeksverhouding ontstond, er was een tweeslag maar iets word pas veel als het drie of meer is. Dus in mijn uiteindelijke doorloop wil ik niet dat die twee actrices elkaar ontmoeten maar dat de deelnemer hier tussen even alleen zit voordat de tweede date komt. De tweede date zal een stuk sneller lopen en vrij snel volgt er nu weer een nieuwe match op de telefoon van de deelnemer. Deze keer een nog mooiere en beter match! De tweede date die nu voor hem zit krijgt ook iets op haar telefoon en zegt dat ze weg moet (misschien ook een betere match?). De deelnemer zit nu alleen aan tafel en krijgt weer een nieuwe match, en nog een. Dit loopt door todat hij bericht krijgt dat hij 500 matches heeft, en of hij ze wilt ontmoeten. Hij kan Ja of Nee kiezen. ongeacht zijn keus krijgt hij een afsluitend bericht op zijn telefoon. De ervaring is afgelopen.

Hoe zorg je dat de deelnemers alle stappen doorloopt van het inschrijven tot aan de date?

Hiervoor is het belangrijk dat de deelnemer vooraf weet wat hem te wachten staat. Geef dus een uitnodiging voor de ervaring waarin uitgelegd staat wat de bedoeling is. Daarnaast zijn de koppelingen tussen alle stappen/media hiervoor heel belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld met het inschrijven voor een heel intuïtief formulier gekozen die meteen linkt naar een video zonder dat de deelnemer nog iets extra hoeft aan te klikken. Daarnaast is de stap naar de fysieke date natuurlijk een grote drempel voor de deelnemer maar als dit vooraf al gecommuniceerd is, is het geen verassing meer en kun je er vanuit gaan dat de deelnemer hier dus naar toe komt. Het vooraf communiceren is extra belangrijk omdat je natuurlijk wel zeker wilt weten hoeveel mensen er komen en of ze ook daadwerkelijk komen. Daarom is het ook handig om de deelnemer een bevestiging mail te laten sturen.

Om iemand door de ervaring heen te leiden van a tot z kost veel tijd en moeite. Hoe zou dit commercieel ook interessant kunnen zijn?

Om dit voor een groter publiek te realiseren lijkt het me mogelijk om bijvoorbeeld de actrice te vervangen met een vrouwelijke deelnemer. Alle deelnemers schrijven zich van te voren in via de website en krijgen hun match toegewezen. Ze worden dan uitgenodigd op date met hun match en worden op locatie uitgenodigd. Dit zou idealiter een afgehuurd café kunnen zijn, maar het zou ook een theater kunnen zijn waar een café setting in is nagebouwd. Vervolgens krijgen alle deelnemers automatisch instructies binnen die per date verschillen. Het is dan meer een soort choreografie waarbij de dates na een tijdje misschien wel wisselen met elkaar omdat ze een match hebben met iemand die aan de tafel naast je zit.

Leave a Reply

