Onderzoek Conclusies

Ik heb sinds het begin van mijn project veel verschillende onderwerpen, thematieken en uitgangspunten gehad en onderzocht. Omdat de thematiek waar ik me bezig hield zoveel lagen had en subthema’s vond ik het lastig om te pinpointen wat het nou precies was waar ik het over wilde hebben.

Door niet stil te gaan zitten, maar juist onderzoek te gaan doen door naar andere te kijken maar vooral ook door in vorm dingen uit te proberen ben ik steeds dichterbij de kern gekomen. En uiteindelijk na mijn laatste test en een aantal bevindingen verder ben ik erachter gekomen waar ik het over wil hebben.

Het gaat mij  namelijk vooral hier om: Het online dating platform creëert door het enorme aanbod de illusie de perfecte partner te kunnen vinden. Dit staat in contrast met de niet zo altijd perfecte fysieke ontmoeting.

Eigenlijk kwam ik hier op door mijn laatste ontdekking in mijn onderzoek, namelijk die van deaquintance cards. Door deze fysieke variant te vergelijken met het digitale dating platvorm, kwam ik erachter wat ik nou het belangrijkste verschil vind, en waarom ik die fysieke variant zou verkiezen boven de digitale. Namelijk het enorme aanbod aan potentiële kandidaten en de lage drempel om hierin op zoek te blijven naar de perfecte partner.

Naast mijzelf en mijn kern onderzocht te hebben: Heb ik ook andere dingen onderzocht, namelijk:

  • Transmedia – Heeft het verloop van media in mate van interactie en dramaturgie invloed op de succes van een transmediaal project?
  • Media intimiteit – Wat zijn de verschillende mate van intimiteit die gepaard gaat met een medium?
  • Ander makers – Wat hebben andere onderzocht of gemaakt rondom mijn thematiek?
  • Tinder gebruikers – Wat is hun ervaring en wat voor invloed heeft Tinder op hun zoektocht naar een partner?
  • Online identiteit – Hoe verschilt een online identiteit van een offline identiteit en moeten we aan beide wel evenveel waard hechten?

Transmedia

Ik heb verschillende transmediale projecten in een grafiek gezet waarbij ik onderzocht heb wat een goed transmediaal project maakt waarbij het als één geheel over komt op het publiek. Dit heb ik in kaart gebracht door de verschillende componenten van elk project los in te vullen op een lijn van hoe interactief of passief een medium is, en ik heb gekeken bij elk medium of het een open of geslote dramaturgie had. Zoals je hieronder een aantal voorbeelden ziet.

Transmedia_Grafiek_Freshers Transmedia_Grafiek_Human_Preservation_project Transmedia_Grafiek_Prometheus

Wat dus opvalt is dat bij de projecten die ik en het publiek als succesvol beschouw er een duidelijke lijn is te zien van passieve gesloten media naar interactieve en open media. Wat belangrijk is om aan te duiden dat er bij de minder succesvolle projecten vaak ergens een te grote sprong zit voor het publiek om van het ene platvorm naar het andere te gaan. Natuurlijk is de afstand tussen de media belangrijk maar ook zeker wat de connectie is van het ene platvorm naar het andere platvorm. Hier valt voor mij nog een slag te maken in mijn onderzoek.

Media intimiteit

Omdat ik voor mijn project aan het onderzoeken was hoe je met een fictief personage intmiteit kan opwekken met een deelnemer, leek het mij slim om de verschillende media en de mate van intimiteit van die media in kaart te brengen. Ik heb daarom een lijst met media gemaakt en aan mensen gevraagd of ze de media wilde rangschikken op hoe intiem ze deze vonden.

Opvallend was dat de media die mij het meest intiem leken omdat ze de meeste informatie verzenden, niet door de meerderheid als het meest intiem gezien werd. Hieronder is de uitslag van dat onderzoek:

capture8

Zo zie je dus dateen telefoon gesprek het wint van een Skype videogesprek. Als argumentatie gaven mensen aan dat het ook gaat om de aard van het medium, zo word Skype vaak gebruikt tijdens het werken op de computer en ben je met meerdere dingen tegelijk bezig. En daarnaast werd aangegeven dat het feit dat je iemands stem heel dicht tegen je oor moet houden en de microfoon dicht bij je mond er ook een bepaalde intimiteit ontstaat.

Andere makers

Ik merkte dat ik in mijn zoektocht naar vormen die mij konden inspireren heel duidelijk twee takken had. Ik kon veel voorbeelden vinden waarbij kunstenaars iets hebben gemaakt rondom dating en ontmoeten, en ik kon veel projecten vinden die met verschillende media en fictieve personages bezig waren. Maar die twee kwamen in mijn voorbeelden niet per se dicht bij elkaar.

Wat mij opviel was dat er veel kunstenaars of makers bezig zijn met het maken van nieuwe tools of applicaties om juist dating weer op een andere manier invulling te geven. Een interessant voorbeeld was > Lunar Connect. Hier zit nu achteraf ook heel duidelijk het verschil in met Tinder dat je eigenlijk niet dat enorme aanbod hebt. Door dit soort projecten te bekijken merkte ik wel dat ik niet zozeer mensen wilde helpen om makkelijker mensen te ontmoeten, maar juist iets wilde zeggen over het platform en de invloed hiervan. Dat was tenslotte waar mijn eerste fascinatie ook lag.

c28648bab520a4d25e669f4792a4b175

Tinder gebruikers

Uit de interviews die ik heb afgelegd en het online vragen formulier die ik heb laten invullen heb mij veel later informeren. Zo hoorde ik positieve verhalen en minder positieve verhalen, maar vaak was er wel een soort van zorg te bevinden over het enorme aanbod. Wat vooral bleef hangen was het feit dat sommige een relatie er aan over hadden gehouden, maar weer op zoek gingen naar een nieuwe match zodra die relatie lastig begon te worden of uit elkaar begon te vallen. En dat verlangen om misschien wel beter te vinden is juist hetgeen wat ik met mijn ervaring wil overbrengen.

Online identiteit

Ik ben onderzoek gaan doen naar de online identiteit die we hebben en hoeveel waarde deze heeft. Uit de terms en conditions van Tinder blijkt dat iedereen jouw profiel (online identiteit) mag gebruiken voor eigen doeleindes. Ik heb met die gedachte dan ook een test gedaan om te kijken of mensen zich hier van bewust zijn. Ik heb mezelf voorgedaan als Geen Mens, en heb als een geautomatiseerd systeem mensen leren kennen. Één persoon heb ik zelfs zover gekregen dat ik haar identiteit heb gestolen. Ze vond alles leuk en prima totdat ik haar profiel overnam en me als haar ging voordoen op Tinder.

De ervaring die ik wil maken

Omdat ik nu pas weet wat ik wil vertellen is mijn vorm onderzoek nog niet helemaal afgerond. Ik heb tot nu toe ongeveer 3/4 van mijn onderzoek gedaan, en de komende vier weken is het vooral zaak om de vorm helemaal te laten aansluiten bij de boodschap en de kern. Hiervoor wil ik drie iteraties gaan testen. Dit word een ervaring waarbij deelnemers via een nep dating applicatie een fictief personage gaan leren kennen en hiermee op fysieke date gaan.

Leave a Reply

