Liefde in tijden van Tinder

In de Trouw stond vorige week een column over liefde in tijden van Tinder. Een zeer persoonlijk verhaal over hoe de schrijver van het stuk om gaat met Tinder of eerder wat Tinder met hem doet.

Om van dit nare bewustzijn af te komen, ging ik tinderen zoals Aziaten aan sightseeing doen. Snel even kijken, misschien even naar binnen en dan hup de bus weer in. Nooit had ik de behoefte een dame een tweede keer te zien. Been there, done that, got the T-shirt.

 

Na vijftig tinten tinder lag ik naast Margo. Ze was liefdevol, begripvol, werkte in de zorg, kon goed luisteren.

 

Op een dag vroeg ik haar ten huwelijk en ze zei meteen ja. Het was eigenlijk perfect zo en elkaar ontmoeten zou ons huwelijk alleen maar kapot kunnen maken, maar op een ochtend zat ik toch in een koffietentje op haar te wachten. Er zou een vrouw tegenover me gaan zitten met wie ik geen woord meer zou hoeven wisselen; zwijgend zwelgen in elkaars ogen zou genoeg zijn.

 

Ik had nog geen honderd meter gelopen of ik opende tinder op zoek naar een troostmeisje.

Duidelijke aspecten die in zijn verhaal naar voren komen die ik herken of in mijn project ook wil belichten is het beeld dat je soms online van iemand kunt hebben dat totaal niet overeen komt op het moment dat je die persoon voor het eerst ziet. Daarnaast komt heel goed in het verhaal naar voren hoe de applicatie het mogelijk maakt om zonder er te veel over na te denken weer op zoek te gaan naar het volgende meisje (troostmeisje zoals hij het noemt).

Maar misschien bestempeld de eerste quote wel het beste waar ik het over wil hebben met mijn project. Tinder (en andere dating applicaties) stimuleren volgens mij een soort snack cultuur binnen de liefdeswereld, en merk dat dit best veel invloed heeft op hoe mensen met relaties omgaan. Dit wil niet zeggen dat iedereen op deze manier de applicatie gebruikt, maar die verleiding is er voor veel mensen wel, juist omdat de drempels zo laag zijn bij het online contact leggen/ontmoeten.

Leave a Reply

