Tinder Machine 2

Als test voor mijn onderzoek heb ik een fictief personage gemaakt, waarmee ik vervolgens op Tinder ben gegaan. Ik wilde hiermee onderzoeken of ik door middel van bepaalde richtlijnen/mechanics affectie kan laten ontstaan tussen een fictief personage en een deelnemer, dit terwijl de deelnemer vanaf het begin weet dat het een fictief personage is waar hij/zij mee chat.

Geen_Mens_01

In deze test heb ik mezelf als een fictief geautomatiseerd personage gepresenteerd die heel duidelijk vermeld en weet dat het geen echt mens is. Voor de gesprekken heb ik een aantal mechanics en regels opgezet die ik zo veel mogelijk heb gehanteerd tijdens de gesprekken met verschillende matches.

De regels/mechanics

  • De openingszin is altijd: Hallo, ik ben Geen Mens, hoe gaat het [Naam van de deelnemer]
  • Vragen stellen aan de deelnemer

  • De antwoorden van de deelnemer gebruiken ter bevestiging

  • Kopieer gedrag vertonen

  • Complimentjes geven als de deelnemer begint af te haken

  • Vragen stellen om de deelnemer z’n identiteit te achterhalen

      • Welke openingszin gebruik jij als je iemand anders leuk vind?
      • Wat doe je in je vrije tijd?

      • Welke muziek vind je leuk?

      • Waar woon jij?

      • Wat voor een complimentjes geef jij iemand die je leuk vind?

    • Als het gesprek dood loopt, hoe pik ik het weer op?

      • Hallo, ik ben een aantal mensen langs geweest, maar jij bent tot nu toe wel de leukste.

De verloop van de test en idealiter van de test is als volgt:

Fase 1 – Je wilt de deelnemer leren kennen

Fase 2  Je wilt aan de deelnemers z’n wensen voldoen

Fase 3 – Je past je aan op de wensen van de deelnemer

Fase 4 – Je wilt nu de deelnemer worden

Fase 5 – Je neemt het personage van de deelnemer aan

Fase 6 – De deelnemer moet zichzelf tegenkomen

Ik ben met aardig wat matches het gesprek aangegaan. Hieronder zie je de meest interessante naar mijn mening, en waarbij de meeste fases doorlopen zijn. Saskia (de deelnemer) heeft overigens toegestemd dat ik ons gesprek mag gebruiken mits ik haar foto’s zou blurren dus dat heb ik gedaan.

Chat_01

Chat_02

Chat_03

Chat_04

Chat_05

Chat_06

Chat_07

Chat_08

Chat_09

Chat_10

Chat_11

Chat_12

Chat_13

Chat_14

Chat_15

Chat_16

Chat_18

Chat_19

Vanaf  het moment dat ik Saskia d’r foto had overgenomen kwamen er opeens ontzettend veel matches binnen. Allerlei mannen, soms vrouwen die nu ook zelf het gesprek startte.

Chat_20

Chat_21

Chat_22

Chat_23

Chat_25

Chat_26

Chat_27

Chat_28

Chat_29

Chat_30

Chat_31

Chat_19_A

Chat_19_B

Chat_19_C

Chat_19_D

Ik had Saskia achteraf gevraagd wat ze van ons gesprek vond en wat ze daarbij voelde. Hieronder haar antwoord.

Chat_32

One thought on “Tinder Machine 2

  1. Pingback: Onderzoek Conclusies | Niels Dielen

Leave a Reply

