Opheldering onderwerp

Na een goed gesprek over mijn afstudeer onderzoek en project heb ik een aantal zaken voor mezelf helderder gekregen. Zo is het onder andere duidelijk geworden dat mijn onderzoek naar alle fases binnen een liefdes relatie wellicht niet zo relevant is als dat ik in eerste instantie dacht.  Ik heb tot nu toe vooral een objectieve/algemene lijn in kaart willen zetten terwijl het onderzoek en de uitkomst denk ik veel interessanter zal zijn als ik het meer tot mijzelf betrek. Het is namelijk niet zo dat ik uit eigen ervaring kan spreken over alle fases die ik besproken heb, aangezien ik ze zelf nog niet allemaal heb meegemaakt/ervaren, dus hoe kan ik daar dan als maker iets over vertellen laat staan iets ervaarbaar over maken?Dus waar ben ik momenteel mee bezig? vooral eigenlijk de eerste twee fases, de romantiek en realiteit fases. Mijn fascinatie ligt vooral bij de manier waarop we elkaar tegenwoordig ontmoeten en ‘selecteren’ als eventuele kandidaten om een relatie mee aan te gaan, en hoe verschillende media een rol spelen in het contact binnen een relatie. Een applicatie zoals Tinder vind ik bijvoorbeeld enorm boeiend omdat er een bepaalde dualiteit in zit voor mij als gebruiker. In mijn gebruik merk ik dat ik de helft van de tijd echt op zoek ben naar interessante personen om een gesprek mee aan te gaan om achter hun verhaal te komen. En de rest van de tijd neemt toch het verlangen het over en ben ik op zoek naar iemand om intiem contact mee te kunnen hebben.

Omdat ik merk dat die eerste fases vooral voor mensen binnen mijn leeftijdscategorie veel speelt vind ik het ook interessanter om het kader van mijn generatie aan te nemen en hiernaar ook onderzoek te gaan doen. Zo is er een boek van Rudolf Steiner die over de 7 jaar cyclus geschreven heeft waarin hij per 7 jaar de veranderingen in iemands persoonlijkheid en doen en laten heeft beschreven.

Dit proces van door mensen heen ‘swipen’ kun je nieuw noemen en heel makkelijk als eng bestempelen, maar volgens mij gebeurt redelijk hetzelfde ook gewoon op straat of in de kroeg. Alleen is het natuurlijk zo dat dit medium (Tinder) wel bepaalde invloed heeft op de manier waarop we mensen ontmoeten, dit zit hem volgens mij alleen al in het feit dat je via zo’n applicatie vooral op je blik en je ogen vertrouwd, terwijl bij fysiek contact natuurlijk  gevoel en aanraking ook een belangrijke rol spelen. Wat mij dus enorm boeit is hoe bepaalde media invloed hebben op ons sociale gedrag, en hier wil ik dan ook verder onderzoek naar gaan doen door me in media theorieën te gaan verdiepen.

Leave a Reply

