Onderzoek naar een Tool

Op dit moment ben ik onderzoek en eerste tests aan het doen in een nieuw systeem genaamd Conductrr. Dit is een programma waarmee je transmediale verhalen/ervaringen mee kunt organiseren en uitvoeren. Je kunt hierin je verhaal lijnen uittekenen en allerlei interactie momenten inplannen, daarnaast kun je er personages in creëren die interactie aangaan met je publiek door bepaalde ‘triggers’ en ‘conditions’. Zo kun je dus een actie reactie verhaal maken waarbij bepaalde publiek groepen op andere manieren je verhaal binnen komen en ook andere paden/content mee kunnen ontdekken.

Deze software is nog in de beta fase en word zo nu en dan nog aangepast om fouten of problemen te verhelpen. Ik zit nu in de beta en ben dus al wat testjes aan het doen, waarbij ik het vooral interessant vind om te kijken hoe je via zo’n geautomatiseerd systeem naar live interactie kunt overgaan. Vandaag was ik bij een Skype presentatie die gegeven werd door de bedenker en maker van de software die zei dat ze al allerlei mogelijkheden hebben bedacht waarbij je ook locatie gebaseerde-triggers kunt inzetten. Dat is vooral waar ik in geïnteresseerd ben en ook vooral meer over wil komen te weten de komende dagen.

Zelf heb ik ook een kleine Conductrr introductie workshop gegeven aan de 3e jaars van mijn school die nu bezig zijn met een interdisciplinair project binnen school. Zei gaan verder in het onderzoek naar hoe je een transmediale ervaring maakt met theater als belangrijk onderdeel. Deze workshop was voor mij en voor hun vooral het eerste contact met de software om te kijken hoe het werkt en wat je ermee kunt. Vanaf nu gaan we kijken of we gezamenlijk dieper kunnen duiken in de mogelijkheden van dit systeem om ook te kijken of het inhoudelijk interessant genoeg is.

Ik denk in ieder geval dat Conductrr een interessante tool is voor mij om personages te creëren die zich manifesteren op het web en ook een dialoog met mijn publiek aan kunnen gaan. Een laatste gedachte die ik had ging over de attributen die je je publiek kan meegeven waardoor je bijna een soort social media RPG kunt gaan neerzetten. Zo zat ik te denken om bijvoorbeeld ‘het spel der liefde’ te maken waarbij je met personages een relatie moet aangaan en volhouden om zo verder te komen in het ‘spel’. De platheid van dit spel gaat dan voor mij heel erg over hoe de media die nu massaal gebruikt worden om relaties aan te gaan steeds meer op game interfaces beginnen te lijken en misschien daarmee ook de mind-set van de gebruiker op die manier beïnvloeden.

 

Leave a Reply

