Media research – Visual novel

Screenshot (75)

Voor mijn concept ben ik manieren aan het zoeken om een relatie/gesprek aan te gaan met een fictief personage. Op dit moment ben ik bezig om een eerste opzet te maken in een programma genaamd Novelty. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een programma waarmee je visual novels kunt maken.

Wat mij opviel toen ik op zoek ging naar voorbeelden van visual novels, was dat het bijna onmogelijk is om een visual novel te vinden die niet in de anime stijl is gemaakt. Dat is helemaal niet erg natuurlijk, maar het leek me ook een interessant medium voor andere type verhalen. Dat sluit ook meteen aan op het feit dat er naar mijn mening op de Android app-store vrij weinig verhalende games/ervaringen zijn en daar misschien nog wel een interessant gebied is voor mij als maker.

Wat mij namelijk interessant lijkt is om de vorm van een applicatie(zoals Tinder bijvoorbeeld) te gebruiken als basis voor een interactieve ervaring. Die app neem je vervolgens gewoon mee op zak, en daarin zouden dan allerlei mogelijkheden liggen voor de a.i. om je aan te spreken op verschillende tijden. Want ik merk nu al met de visual novel vorm, dat het gesprek aardig geforceerd over komt omdat een applicatie is die je opstart en aan laat staan totdat je er klaar mee bent. Lange pauzes inbouwen kan wel, maar dat voelt onnatuurlijk bij dit medium. Toch ga ik verder met deze eerste opzet, vooral om te kijken wat de keuze momenten doen met de verschillende mensen die ik het wil laten ‘spelen’.

Leave a Reply

