Game research – Façade

Facade is een game waarbij je als vriend/vriendin te gast bent bij vriend en vriendin die getrouwd zijn. Je kunt in hun appartement rondlopen en een aantal objecten oppakken en gebruiken, maar de voornaamste ‘gameplay’ zit hem in de dialogen. Het is namelijk zo dat je alles wat in je opkomt kunt typen, en daar zal het stel vervolgens zo accuraat mogelijk op reageren. Dit werkt op momenten heel goed, en op sommige momenten wat minder. Hoe langer je in hun appartement aanwezig bent hoe meer het stel begint te ruziën waarna ze zich naar jou toe keren om je hulp te vragen.

facade

Met bepaalde goed getimede woorden of zinnen kun je de dialoog een richting in sturen, wat erg goed is, is dat de game alle acties en uitspraken van je onthoud om hier bijvoorbeeld later weer op terug te komen in een gesprek. Dit maakt de personages levendig en hierdoor heb je ook het idee dat je daar echt aanwezig bent en je in het gesprek kunt mengen.

De game heeft echter ook momenten waarop de twee hun dialoog al in een bepaalde richting sturen en het niet echt uitmaakt wat jij zegt, ondanks de knulligheid van deze momenten heeft het ook weer een bepaalde charme. De miscommunicatie die dit oplevert kan namelijk op momenten aardig in de context passen. Hoe vaak heb je wel niet in het echte leven een gesprek waarbij je totaal langs elkaar heen praat, soms bewust en soms onbewust.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s