Game Research – Bientôt l’été

De game begint met de volgende tekst: 

“This is not a game to be won. Play for Experience. Walk and look. There is no goal. There is no story. Do not think. Do not want. Just be.”

En dat is heel slim van de makers, want als je teveel gaat nadenken terwijl je deze ‘game’ speelt dan kom je niet veel verder dan ‘ik snap het niet helemaal’. Hieronder een korte uitleg over de game die ik geleend heb van de website popmatters.com die redelijk goed uitlegt hoe de ‘game’ verloopt.

Bientôt l’été is “played” by taking on the role of either the man or the woman and exploring the beach where words and phrases emerge to be stored for later use in “the game”. Additionally, apparitions can be located by closing one’s eyes while on the beach, which also provide a chess piece to, again, be used later in the game that will take place in the cafe.

The conflict that then ensues can be shared with a second player, who will sit across from the player and will take on the role of the player’s gender opposite. The two will “play” chess, but the movement of the pieces on the board determine the nature of the conversation between the two rather than allow for the typical advance and retreat of a “real” chess game. In essence, the players participate in the construction of a conversation, using the pieces, which represent the collected phrases that “came to mind” while walking the sand, as props in this conflicted creation of meaningful dialogue.

Wat ik heel interessant vond was het schaakspel die in dit interactieve werk verwerkt zit, in mijn eerste brainstorm sessies kwam ik op het idee dat spel en de liefde of een relatie best veel met elkaar in gemeen hebben. Ik bedacht me toen hoe men schaken wel eens een vorm van kunst noemt omdat er iets gecreëerd word tussen twee spelers, en zonder de dialoog tussen de twee spelers ontstaat er niks in het spel zelf. En zo vond ik het een mooi metafoor voor een liefdes relatie waarbij het niet gaat om de opsomming van twee individuen, maar over wat er tussen die twee individuen ontstaat.

In Bientot l’ete speel je schaak maar op een hele andere manier, je bent eigenlijk een soort dialogen spel aan het spelen waarbij er soms hele onsamenhangende gesprekken ontstaan, en soms juist hele duidelijke communicatie is. Dit principe wil ik verder onderzoeken en in mijn project wellicht gaan gebruiken. Ook omdat ik de laatste tijd met de vraag rondloop hoe kan je een gesprek aangaan met een fictief personage zonder dat deze plat aanvoelt.

Leave a Reply

