Game research – Dinner Date

Voor mijn onderzoek ben ik de verschillende fases binnen een liefdes relatie aan het onderzoeken, daarnaast ben ik ook verschillende media aan het onderzoeken die geschikt zouden zijn voor het ervaarbaar maken van één van de fases. De eerste fase noem ik vooralsnog ‘romantiek’, deze fase gaat over de zoektocht naar liefde en de keuzes die erbij komen kijken. Voor deze fase ben ik een aantal games aan het onderzoeken waarvan Dinner Date er één is.

„Dinner Date” is the portrait of Julian: from his desires and doubts to reflections on his friends and his place in the world. You are not merely witnessing – by interacting with Julian and his world you gain a clear vantage point on his life. De game is eigenlijk een 30 minuten durende monoloog waarbij je in de hoofd van het personage zit, je hoort zijn gedachtes en je kunt hem tot op zekere hoogte besturen door toetsen in te drukken. Zo kun je ervoor kiezen om op de klok te kijken, of alvast een beetje soep te nemen ondanks dat zijn date er nog niet is.

De game voelde voor mij meer aan als een interactieve monoloog waarbij je door de interactie momenten vooral beziggehouden werd terwijl je naar zijn monoloog luistert. Wat wel goed werkte omdat je automatisch verbanden gaat leggen met wat je hem laat doen en wat hij op dat moment zegt. Wat overigens ook interessant is van deze manier van een verhaal vertellen is dat ik me in ging verplaatsen in het personage doordat ik zelf de handelingen kon kiezen die ik op dat moment zou uitvoeren.

Wat ik wel jammer vond is dat het uiteindelijk niet uitmaakt welke keuzes je maakt aangezien de monoloog toch wel doorgaat, en je op sommige punten gedwongen word om één actie uit te voeren. Zelf merkte ik namelijk dat ik het spannend had gevonden als je ook een ‘ik geef op’ keuze had kunnen maken op elk moment van de game.  Dat had de spanning van het wachten op je date wellicht nog kunnen versterken omdat je dan de verleiding van die knop moet weerstaan.

Leave a Reply

