Eerste playtest

deck of cards

Eergisteren heb ik met samen met een klasgenoot een kleine eerste playtest gedaan met simpelweg alleen een deck normale speelkaarten. Het idee was om via een kaartspelletje een serieus gesprek aan te gaan. Net als bij veel kaartspellen was er de regel dat als één van de twee een kaart oplegt met een bepaalde waarde, bijvoorbeeld een harten 7, de ander dit moet overtreffen met bijvoorbeeld een schoppen 10. De twist van deze test was dat we elkaar bij elke kaart die we oplegde een vraag mochten stellen aan de ander. Er waren vier thema’s verbonden aan de logo’s van de kaarten.

  • Harten = Vraag over de liefde
  • Schoppen = Vraag over verdriet
  • Klaveren = Vraag over de Maatschappij
  • Ruiten = Vraag over creativiteit

Als hij mij een vraag stelde met bijvoorbeeld de harten 8, en ik kan hem niet overtreffen dan moet ik de vraag beantwoorden om door te mogen. Ik kon er ook voor kiezen om de vraag sowieso te beantwoorden als ik de vraag interessant of niet té persoonlijk vond. Als je een vraag goed had beantwoord kreeg je een nieuwe kaart in je hand.

Conclusie: Doordat we met een spel bezig waren was de druk die er normaal gesproken op een serieus gesprek ligt redelijk afwezig. We hebben door dat kleine spelletje best intieme gedachtes en antwoorden gewisseld die we niet van elkaar wisten ondanks dat we elkaar al bijna 4 jaar kennen. In het begin van het spel lette ik vooral op hoe goed ik het deed ten opzichte van de regels, maar al snel kwam ik erachter dat er eigenlijk geen doel behaald kon worden binnen de regels. Waar de plezier of het gevoel van winnen hem in zat was wanneer ik een goed antwoord kon geven of iets nieuws leerde over de persoon voor mij.

Leave a Reply

