Documentaire research – Human v2.0 + Terms and conditions may apply

Deze documentaire heb ik laatst gekeken omdat ik me wil verdiepen in hoe media en technologie invloed kunnen hebben op het mens zijn. Deze documentaire gaat over:

There is a moment in the near future that scientist believe will transform the notion on WHAT it is to be HUMAN.

Deze quote vond ik interessant genoeg om de documentaire te gaan kijken, omdat ik in mijn onderzoek wil kijken hoe technologie invloed heeft op ons gedrag en dan vooral als het op liefdes ontmoetingen aankomt. De documentaire geeft heel sterk een beeld over hoe de toekomst eigenlijk vooral heel eng gaat worden als we de voorspellingen moeten geloven. Ze gaan er in deze docu namelijk van uit dat we in 2026 zowel op het gebied van pure computer kracht en neurowetenschap zover ontwikkeld zijn dat we een mens zijn hersenen kunnen uitlezen en opslaan op een harde schijf. Dit zou betekenen dat we bij wijze van spreken oneindig door zouden kunnen leven. Daarnaast hebben ze het ook over hoe we door de signalen van de hersenen te decoderen zo de taal van de hersenen kunnen gaan begrijpen. Dit kan vervolgens leiden tot het feit dat we op iemands hersenen zouden kunnen inpluggen om deze persoon te kunnen laten doen wat de code zegt dat hij/zij moet doen.

Nu gaat deze stof wel iets verder dan waar ik het in mijn project over wil hebben, maar wat mij wel heel erg opviel is dat de mensen die aan het woord waren allemaal praten over een soort doom scenario waarbij de intenties van de mensen die de techniek ontwikkelen overduidelijk slecht zullen zijn. En zelf denk ik eigenlijk dat het veel subtieler zal gaan als dat zij beweren, zo denk ik dat de entertainment industrie zoals we die nu kennen veel meer invloed zal hebben binnen dit verhaal. En daar liggen volgens mij ook de gevaren. Als wij ‘de consumenten’ meegaan met alle nieuwe ontwikkelingen omdat ze door goede marketing goed aan de man worden gebracht, zonder deze ontwikkelingen te bevragen, dan pas word het gevaarlijk denk ik.

En dat is ook iets wat ik in mijn project terug wil laten komen, door de spelers/deelnemers juist eerst mee te nemen in hoe het toekomst beeld eigenlijk best mooi kan zijn zonder al teveel consequenties, om ze daarna er bewust van te maken dat het juist daardoor gevaarlijk kan worden. Dat we door de goede marketing technieken van nu en de slimme bedrijfsstructuren makkelijk meegaan in nieuwe ontwikkelingen en daardoor onze kritische bril vergeten op te houden. Ik wil dus niet zeggen dat nieuwe ontwikkelingen slecht zijn, zeker niet, maar ik wil wel zeggen dat we nooit moeten vergeten om kritisch naar nieuwe ontwikkelingen moeten kijken voordat we ze accepteren.

Toevallig heb ik naast ‘Human 2.0′ redelijke recent ook de documentaire ‘Terms & Conditions May Apply’ gekeken. deze documentaire gaat over hoe we tegenwoordig ontzettend veel diensten gebruiken waar we ooit een terms & conditions voor hebben geaccepteerd zonder eigenlijk goed te weten waar we mee akkoord zijn gegaan. Want niemand leest natuurlijk deze voorwaarden… In de documentaire nemen ze veel van de grotere bedrijven hun terms & conditions onder de loep om te laten zien hoe kwetsbaar we onszelf eigenlijk opstellen zodra we op de ‘accept’ knop klikken. Wat mij vooral interesseerde was hoe deze bedrijven zoals Google en Facebook ogenschijnlijk als gratis diensten overkomen terwijl dit natuurlijk een totaal verkeerd beeld is, ze handelen in gegevens, gegevens die wij soms bewust maar heel vaak onbewust met deze bedrijven delen. Dit betekend voor mij niet dat ik deze diensten meteen als slecht zie of niet meer ga gebruiken, maar wel dat ik me nu besef dat ik ze als consument wel constant in een zekere zin ‘betaal’ met mijn persoonlijke gegevens elke keer dat ik er gebruik van maak.

Ik vond de vorm van een ‘terms & conditions’ erg interessant om voor mijn ¬†eigen project te gebruiken omdat je dan als deelnemer een relatie met een OS zou kunnen aangaan waarbij je heel letterlijk op ‘accept’ klikt zonder dat je dit waarschijnlijk leest. Iets wat je kan vergelijken met een relatie aangaan met een persoon waarbij je eigenlijk ja zegt voordat je daadwerkelijk alle terms & conditions weet van die relatie of de persoon waarmee je hem aangaat. Die terms & conditions zou ik in mijn ervaring aan het einde weer kunnen aangrijpen om aan te geven dat je zelfs met software niet aan de realiteit kan ontkomen dat alles wat je doet of aangaat consequenties kan hebben zowel positief als negatief.

Leave a Reply

